marknadsföring

Marknadsföring är A och O för att ditt företag ska kunna gå framåt. Väldigt få produkter säljer sig själva idag.

Det finns många typer av marknadsföring och det gäller att synliggöra sig på flera plattformar samtidigt. Beroende på din målgrupp kan du rikta din reklam dit din målgrupp finns och rör sig. Ta reda på var din målgrupp rör sig och satsa på detta i första hand.

De vanligaste typerna av marknadsföring är:

  • Online
  • Via influencers
  • Explainers och reklamfilmer
  • Direktreklam
  • Kampanjer och rabatter
  • På mässor och event

Marknadsföring online

Att marknadsföra sig online är idag den absolut vanligaste och mest effektiva metoden. Även här måste man synliggöra sig på plattformar som är relevanta och där din målgrupp håller till. 

Onlinemarknadsföring har främst två mål. 

  1. Att marknadsföra och synliggöra dig själv och ditt varumärke
  2. Att sälja dina produkter/ tjänster

För att lyckas med detta måste du hitta en bra balans mellan kreativitet och tydlighet. Det ska vara lätt för din kund att hitta och förstå din produkt samtidigt som den måste stå ut för att skapa intresse.

 Du måste även ha en strategi för hur du hittar och lokaliserar rätt målgrupp. Allt i din marknadsföring måste i första hand attrahera dem, den bör vara konsekvent och positiv. 

Så hittar din målgrupp dig på nätet

Internet är ett stort ställe och du måste arbeta hårt för att du ska synas och göra dig attraktiv. Det finns flera strategier för hur du ska synas och få fram ditt budskap.

  • Genom att ha en aktiv, regelbunden och professionell närvaro på sociala medier.
  • Vara tillgänglig, aktiv och engagerad i dina kunder
  • Arbeta med sökoptimering för att synas på till exempel Google och Bing

Ju mer du syns, desto mer kännedom får din målgrupp om ditt varumärke. Det skapar en känsla av trygghet och proffsighet och naturligtvis ökar även strömmen av kunder in till din hemsida/ butik/ onlinebutik.

Genom att vara aktivt tillgänglig för dina kunder ökar din trovärdighet och du får en trogen följarskara som dessutom rekommenderar ditt företag vidare till andra.

Sökoptimering är en strategi som, om du gör ett bra jobb, rankar dig högre upp i olika sökmotorer. Detta är en otroligt viktig del för att kunna synliggöra dig själv och ditt varumärke. Folk vill kunna hitta din sida direkt och inte behöva leta runt. 

Att länka in till din webbplats via andra plattformar är ett annat effektivt sätt att öka besökssiffrorna. Dessutom kommer din webbplats automatiskt högre upp i sökmotorerna.

Marknadsföring via influencers

Influencers styr en stor del av marknaden idag. Om du kan få en influencer eller en annan person med stor följarkrets att rekommendera dig och ditt företag kan ditt företag skjuta i höjden. En länk från en influencer kan göra att ditt företag går från 0 till 100 på mindre än en dag. Tyvärr kan det vara väldigt kostsamt och svårt att få till ett sådant samarbete.

Explainers och reklamfilmer

Med hjälp av små korta videos i TV och på din webbplats och på andra plattformar kan du göra din produkt/ tjänst mer attraktiv. Detta kan du få hjälp med eller göra själv i olika program. Explainers ska tydligt visa upp ditt varumärke, din produkt/ tjänst och varför kunden ska välja den, helst på mindre än en minut. Den vanligaste formen av explainer är animerade reklamfilmer. Den skapar färg, intresse och lägre bouncing rate. En annan typ av explainer är en video som visar produktens funktion i action.

Marknadsföring via direktreklam

Ett annat sätt att marknadsföra sig på är genom direktreklam i form av call centers, e-post och traditionell papperspost.

Den här typen av marknadsföring är oftast ganska dyr och kräver mycket mer planering. Du bör endast rikta den till rätt målgrupp för att den ska bli vinstgivande. För att hitta just din målgrupp kan du få hjälp av företag som jobbar speciellt med segmentering.

En billigare typ av direktreklam är genom följebrev och specialerbjudanden via e-post till medlemmar. Många företag erbjuder rabatter eller andra förmåner till de som registrerar sig för följebrev och nyheter. Här får du automatiskt en relevant kundkrets som aktivt valt att få reklam ifrån dig. Du behöver inte söka efter den, den bara finns där.

En annan typ av direktreklam kan vara i form av flyers i ditt närområde. En del restauranger sätter till exempel sina menyer på närliggande bilars framrutor. 

En del lägger flyers i brevlådan eller hänger upp dem på informationstavlor runt om i närområdet.

Locka till dig din kundkrets med hjälp av kampanjer och erbjudanden.

För att locka över kunder från dina konkurrenter samt skaffa en större kundkrets kan du locka med olika attraktiva erbjudanden. Det kan vara i form av:

  • Kampanjer: Tidsbegränsade kampanjer ökar din försäljning omedelbart. Dessutom kommer kunden gärna tillbaka.
  • Rabatterade priser: Rabatterade priser gör att kunden kommer tillbaka till dig för att få flera bra erbjudanden. Det ökar både försäljningen och merförsäljningen samt skapar nöjda kunder.
  • Medlemsförmåner:  Medlemsförmåner skapar en fast och trogen kundkrets som du även kan skicka direktreklam till i form av nyhetsbrev och sms.
  • Värva en vän-förmån: Genom att få dina kunder att värva in nya kunder höjer du både din försäljning och din synlighet. Det blir till slut en snöbollseffekt.
  • Tävlingar: Det finns många olika typer av briljanta tävlingar.

Tävlingar i stil med “gilla- kommentera” eller “följ- rekommendera” höjer din följarlista och gör dina sociala medier mer synliga. 

Marknadsför dig själv på mässor och event

Genom att synliggöra dig själv på mässor och event kan du bygga upp ditt varumärke och ge ett förtroendeingivande intryck kan du hitta ytterligare kunder. Människor som inte är så aktiva på internet besöker gärna den här typen av tillställningar. Här är det en jättebra idé att dela ut flyers och andra reklamprodukter. Du kan även passa på att ge ut gratisprover och goodiebags.Tänk dock på att välja relevanta event. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *